Strategie inwestycyjne i analiza wskaźnikowa - 3 - Klasyfikacja strategii inwestycyjnych 1
opublikowany 2010-04-18 01:24:31 przez: GPG
W literaturze znaleźć można liczne przykłady strategii inwestycyjnych bazujących na analizie wskaźnikowej. Różnią się one między innymi założeniami metodologicznymi, sposobem konstruowania portfela inwestycyjnego, stopniem skomplikowania, liczbą wykorzystywanych wskaźników czy zastosowanymi narzędziami statystycznymi.
W literaturze znaleźć można liczne przykłady strategii inwestycyjnych bazujących na analizie wskaźnikowej. Różnią się one między innymi założeniami metodologicznymi, sposobem konstruowania portfela inwestycyjnego, stopniem skomplikowania, liczbą wykorzystywanych wskaźników czy zastosowanymi narzędziami statystycznymi. W celu usystematyzowania literatury na temat strategii inwestycyjnych opartych na analizie wskaźnikowej, w niniejszym rozdziale zaproponowano możliwy sposób klasyfikacji strategii ze względu na istotne naszym zdaniem aspekty, które opisano poniżej.
- Zakres: czy strategia wykorzystuje jeden, dwa lub trzy wskaźniki (strategia wąska), kilka lub kilkanaście wskaźników (umiarkowana), czy wiele wskaźników (szeroka).
- Typ: czy strategia wykorzystuje tylko typową analizę wskaźnikową, korzystając z danych ze sprawozdań finansowych i ceny akcji (strategia jednorodna), czy też wykorzystuje inne miary np. współczynnik beta lub dane niedostępne bezpośrednio w sprawozdawczości finansowej (mieszana).
- Logika doboru wskaźników: czy wykorzystywane w strategii wskaźniki przyjęto ze względu na ich spodziewany związek ze stopami zwrotu z akcji (strategia bezpośrednia), czy też ogólną kondycją finansową lub przyszłymi zyskami spółek (pośrednia).
- Metoda doboru wskaźników: czy przy doborze wskaźników w fazie tworzenia strategii wzięto pod uwagę przesłanki teoretyczne (strategia teoretyczna), czy też dobrano wskaźniki kierując się jedynie własnym osądem i/lub wynikami badań empirycznych (empiryczna).
- Złożoność: czy strategia opiera się na prostej ocenie wybranych wskaźników przy konstrukcji portfela inwestycyjnego (strategia prosta), czy stosuje metody statystyczne (złożona).
- Sposób konstrukcji portfela: czy strategia zakłada jedynie kupowanie akcji spółek (strategia długa), czy też tworzenie portfela składającego się z pozycji długich i krótkich (neutralna).
- Sposób oceny atrakcyjności inwestycyjnej: czy stosowana jest ciągła miara atrakcyjności inwestycyjnej spółek, na przykład wskaźnik wykorzystujący dane sprawozdawcze (strategia ciągła), czy ocena atrakcyjności inwestycyjnej dokonywana jest na zasadzie przyznawania pewnej niewielkiej liczby punktów, przykładowo za spełnienie określonych warunków (dyskretna).